laser canon

Gigantisk strålkanon tar strid mot cancer

Cancerbekämpning: Nytt vapen mot djupt liggande tumörer kan nu tas i bruk

30 april 2013

Universitetskliniken i Heidelberg tar nu världens största vridbara strålkanon, kallad ”Gantry”, i bruk. Invigningen av ”Gantry” fulländar en stor strålbehandlingsanläggning, som har varit under konstruktion sedan år 2000.

Använder lika mycket ström som en stad

De tyska forskarna har stora förväntningar på den 670 ton tunga maskinen, som använder lika mycket ström som en liten stad. Strålkanonen sänder nämligen strålar av så kallade tunga joner och protoner mot cancertumörer med hittills aldrig skådad precision och penetration. Medan röntgenstrålar levererar större delen av sin energi några centimeter in i kroppen, kan strålning med tunga joner nå ända upp till 30 centimeter in.

Når alla kroppens hörn

Bestrålning med tunga joner och protoner görs redan på fyra ställen i världen, men det är bara på kliniken i Heidelberg som patienter nu kan behandlas med en vridbar strålkanon. Kanonen kan rotera 360 grader runt patienten och nå alla avkrokar i den mänskliga kroppen. Strålarna kan styras med cirka en millimeters exakthet.

Läkarna vågar därför använda den nya anläggningen även för att bestråla tumörer som sitter mycket nära livsviktiga nerver och organ.

Joner

Atomer eller atomgrupper som har förlorat eller tagit upp en eller flera elektroner och som därför har fått en positiv eller negativ elektrisk laddning. Alla atomer kan joniseras.