Foster TOP

Forskare odlar människofoster i petriskål i två veckor

För första gången har vetenskapen lurat ett människofoster att tro att det befann sig i livmodern. Försöket tvingades avbrytas på grund av etiska och juridiska skäl, men hann ge vetenskapen en viktig inblick i människans utveckling.

16 november 2016 av Jonas Grosen Meldal

Fram till nu har kvinnans livmoder haft ensamrätt på att hysa ett människofoster medan det utvecklas.

Men nu har en internationell forskargrupp som har sin bas på Cambridge University, England, lyckats imitera livmodern så effektivt att det har lurat ett embryo – det vill säga ett foster på ett tidigt stadium.

Kalvfoster hjälpte människofoster

Normalt fäster sig embryon ungefär en vecka efter befruktningen i livmoderväggen.

Fram till dess är människofostret "blott" en cellklump. Det är först när det sitter fast i livmodern som cellerna börjar organisera sig i de mönster som ska bilda fostret.

Hittills har det varit omöjligt för forskare att se hur den här processen går till eftersom embryon i laboratorier har dött vid den tidpunkten som de skulle ha fäst sig i livmodern på naturlig väg.

Men med hjälp av en speciellt blandning av signalämnen och serum från kalvfoster har en forskargrupp nu lyckats få embryon att fästa sig i petriskålen och börja utvecklas.

Lagstiftning avbryter försöket

Embryona kunde kanske ha blivit äldre, men försöket avbröts på grund av etiska orsaker samt en gammal engelsk lag från 1979.

I flera länder är det olagligt att hålla ett människofoster vid liv i en petriskål längre än två veckor.

Gränsen är satt eftersom den så kallade primitivstrimman utvecklas just efter den 14:e dagen. Den signalerar att embryot påbörjat bildandet av de första organen.

Livmodern är nyckeln till artificiellt liv

Nästa naturliga steg för forskarna - om lagstiftning och etik tillät det - skulle vara att försöka avkoda livmoderns signalström till embryot.

Ett människofosters utveckling är beroende av en mycket speciell signalfrekvens från livmodern och om forskarna lyckas återskapa den i en artificiell miljö skulle de i teorin kunna börja odla foster i laboratoriet från det att de befruktas tills dess att de föds.