Verkar piller mot lokala smärtor?

Tar smärtstillande preparat verkligen bort smärtor eller bedövar de bara det ställe i hjärnan som uppfattar smärtorna?

Det kan vara både och. Smärtstillande medicin kan nämligen delas in i två sorter: medicin som verkar i den berörda vävnaden och medicin som påverkar hjärnans uppfattning av de signaler som den tar emot. Den förstnämnda sorten fungerar genom att hämma ett enzym, cyclooxygenas, som bildar så kallade prostaglandiner, som är kroppens eget smärtframkallande ämne. Morfin däremot verkar direkt i hjärnan. Morfin innehåller molekyler från opiumvallmon som ”passar” de smärtstillande receptorerna i hjärnan. När molekylerna binder sig till dessa receptorer hämmas smärtsignalen och smärtan lindras. Man skall dock komma ihåg att smärta alltid är en signal om att något är fel i kroppen. Det är därför viktigt att komma fram till orsaken och behandla den, så att den smärtstillande medicinen inte är den enda behandlingen.