hål i tänderna

Piller ska stoppa hål i tänderna

Hål i tänderna kan vara historia inom bara ett par år. Forskare hoppas att ett litet piller ska motverka de smärtande hålen i tänderna.

21 mars 2016 av Babak Arvanaghi

Får du konstaterat hål i tänderna varje gång du går till tandläkaren? Förtvivla inte – nu finns det hopp.

Tandforskare har länge vetat varför hål i tänderna uppstår. Och nu kan de äntligen vara klara med en förebyggande behandling.

Vanligtvis uppstår hål i tänderna när miljön i munnen blir för sur. Det beror på att munnen innehåller för mycket av aminosyran arginin och för mycket urinämne, som bildas när proteiner bryts ned.

Bakterie motverkar hål i tänderna

Personer med få eller inga hål i tänderna är bra på att neutralisera munnens pH-värde, medan personer med många hål inte är lika bra på att bryta ned syran, som bildas av bakterier som sitter på tänderna.

Men nu har forskare från University of Florida hittat en hittills oknd typ av streptokockbakterier, som har visat sig kunna motverka de syrebildande bakterierna i munnen. Streptokocktypen har fått namnet A12.

Pillerkur mot hål i tänderna

Forskarlaget har kartlagt bakteriens genom i hopp om att bakterien i framtiden ska kunna användas till att skapa en bättre munhygien. Den kariesmotverkande delen isoleras, så att patienterna helst slipper eventuella biverkningar.

På sikt är målet att skapa ett piller som kan förebygga hål i tänderna. Förhoppningen är att ett enda piller till ett barn ska vara tillräckligt för att upprätthålla en pH-neutral mun genom hela livet.