Akne

Amerikanska forskare har hittat en antikropp som kan bota hudåkomman akne.

© Shutterstock

Nytt vaccin ska bota akne

Ett stick med nålen och den finniga huden är historia. Amerikanska forskare har utvecklat ett vaccin mot akne som har visat lovande resultat.

21 april 2017 av Babak Arvanaghi

När nästa generation når puberteten kommer de kanske att gå igenom åren av förändring med något större självförtroende än tidigare generationer.

Amerikanska forskare har nämligen utvecklat ett vaccin som ser till att morgondagens tonåringar slipper akne.

Det lovande vaccinet har nått det sista stadiet då det ska testas på människor. Om allt går som planerat kommer botemedlet mot akne att komma ut på marknaden inom några år.

Antikroppar motarbetar inflammation

Uppskattningsvis lider 80 procent av 11-30-åriga nordeuropéer av akne och antalet vuxna som drabbas av hudåkomman ökar.

En av orsakerna till akne är bakterien P. acnes, som bland annat bryter ned fett i huden. Men bakterierna skapar ett giftigt protein som biprodukt och i stora mängder leder detta till inflammationer i huden – det vi i dagligt tal kallar akne eller finnar.

Forskare från University of California i USA har hittat en antikropp som låter bakterierna överleva, men som motverkar inflammationerna. Det är den antikroppen som ska bota hudåkomman.

Testen verkar mycket lovande

Hittills har forskarna testat vaccinet på hudbiopsier från personer med akne. De inledande försöken har varit lovande och nu ska vaccinet testas på människor.

Enligt forskarna kommer försöken på människor att pågå under några år. Framgången med försöken blir avgörande för när ett eventuellt vaccin kan nå ut på marknaden.