slangegift top

De fem giftigaste ämnena

Även mikroskopiska doser av de här giftiga ämnena räcker för att en människa ska dö.

2 maj 2016 av Karine Kirkebæk

Gift har alltid varit höljt i en viss mystik, men vilka ämnen är egentligen giftigast?

Rent vetenskapligt anges hur giftigt ett ämne är i enheten LD50. Det är en enhet för hur mycket av en given substans som behövs för att hälften av en population ska dö – ofta möss.

5. Kvicksilver

Kvicksilver är ämne nummer 80 i det periodiska systemet och det användes tidigare för lagningar i tänder. Just där är metallen relativt harmlöst, men kvicksilver kan vara dödligt giftigt beroende på vilken typ av kvicksilver det rör sig om.

Organiskt kvicksilver är den farligaste varianten med ett LD50-värde på 1mg/kg, medan oorganiskt kvicksilver har ett värde på 100 mg/kg.

4. Polonium-210

Polonium-210 är en radioaktiv isotop som bland annat dödade den ryske agenten Alexander Litvinenko. Ämnet är extremt giftigt även i mängder under en miljarddels gram.

Polonium 210 är ett av de ämnen som inte rättvisande kan värderas utifrån sitt LD50-värde. Det beror på att polonium dödar genom att sända ut radioaktivitet som drabbar kroppens celler – till skillnad från giftiga metaller som exempelvis kvicksilver som dödar genom att interagera med kroppen.

3. Arsenik

Arsenik ser väldigt mycket ut som socker, men man ska inte låta sig luras av utseende, arsenik har nämligen ett LD50-värde på 13 mg/kg.

Ämnet är oorganiskt och har tidigare använts som råttgift. En arsenikförgiftning kan bland annat uppstå genom att man dricker vatten med arsenik och symptomen startar med sprängande huvudvärk. Förgiftningen skadar blodkärlen och orsakar brännande magsmärtor, kräkningar och diarréer.

2. Ormgift

De flesta ormas gift är en obehaglig blandning av många olika proteiner. Proteinerna är ofta neurotoxiner som hämmar nervcellerna i hjärnan och nervsystemet och kan till exempel förlama våra muskler.

Neurotoxinerna i ormgift har ofta ett LD50-värde på under 1 mg/kg.

När det gäller ormgift är det viktigt att veta hur snabbt giftet verkar om man ska ha en chans att överleva.

1. Botulinumtoxin

Även om vissa botulinumtoxiner används inom kosmetikabranschen i till exempel botox är de inte bara giftiga utan världens mest giftiga ämne. Botulinumtoxin är ett protein som har en LD50-värde på 5 ng/kg – nanogram svarar till en miljarddels gram.

Det giftiga ämnet produceras av en rätt så oansenlig liten organism, nämligen bakterien Clostridium difficile, som exempelvis kan vara orsaken till svåra tarminfektioner.

Även en ickedödlig dos av det här ämnet kan göra en mus lam i upp till en månad.

Vi guidar dig runt i forskarnas fantastiska värld

Få 3 nr av Illustrerad Vetenskap för 79,00. Klicka här.