Spinal cord injury

Genterapi kan bromsa förlamningar

Forskare har reducerat ryggmärgsskador hos möss och råttor genom att blockera en speciell gen.

29 september 2010

Snabb behandling kan kanske en dag rädda rörligheten hos människor som brutit ryggraden. En form av genterapi har visat sig minska ryggmärgsskador hos möss och råttor. Amerikanska forskare vid bland annat University of Maryland School of Medicine har funnit att det kan ha en mycket gynnsam effekt att blockera en viss gen hos djur, som har brutit ryggen.

När både människor och råttor bryter ryggen, överreagerar kroppen, så att en mekanism som egentligen skulle skydda cellerna i händelse av skada i stället dödar ryggmärgscellerna. Genom att blockera genen med beteckningen ABCC8 kunde forskarna bromsa den destruktiva mekanismen, så att både möss och råttor mycket lättare hämtade sig från ryggskadorna.

Människan har samma gen, och den fungerar på samma sätt. Därför hoppas forskarna att man en dag skall kunna rädda många patienter med ryggskador, om man snabbt behandlar dem med ett läkemedel, som blockerar ABCC8. Det krävs dock ännu flera års forskning, innan ett sådant medel kan vara färdigt.