nb_u18 Old man

Vi kan bli 150 år

Brittisk forskare menar att vi kan leva mycket längre än vad vi räknar med. Nyckeln till ett extremt långt liv är att leva sunt - och vänta på att genterapi kan förhindra kroppen från att nedbrytas.

29 april 2015 av Malene Breusch Hansen

Medicin, motion – och på sikt genterapi. Så lyder receptet på ett långt liv enligt Alex Zhavoronkov, direktör för den brittiska tankesmedjan Biogerontology Research Foundation.

Han har under veckan som gått väckt uppseende med uttalanden om att vi redan i dag kan leva så länge som 150 år - om vi utnyttjar våra stora kunskap inom medicin och hälsa.

Alex Zhavoronkov utmanar därmed FN:s siffror, som säger att en nyfödd svensk flicka 2015 kan förväntas leva i genomsnitt i 84 år, medan en pojke kommer leva i 80 år.

Lösningen är sunt leverne och genterapi

Även om Alex Zhavoronkovs uttalanden låter kontroversiella är forskarna eniga om att vi snart kommer kunna skörda frukterna av decenniers biomedicinsk forskning, som kan utrota dödliga sjukdomar och förlänga livet dramatiskt.

Ett av de forskningsområden som på allvar kan förlänga vår förväntade medellivslängd är genterapi, som kan förhindra kroppens förfall.

Genterapi stoppar den biologiska klockan

Kroppen har en inbyggd biologisk klocka i cellerna i form av så kallade telomerer. De är de yttersta ändarna på kromosomerna. Varje gång cellen delar sig blir de kortare - och till slut är de borta, och cellerna blir sjuka eller dör.

Du kan inte själv påverka hur långa dina telomerer är, men forskare världen över arbetar på att utveckla genterapi-medicin som kan stoppa cellernas åldrande.

Genombrott inom genterapi i Kalifornien

Nyligen har experter i genterapi på Salk Institute i Kalifornien, USA, upptäckt en tänd/släck-knapp i ett enzym som återuppbygger telomererna.

Enligt forskarna kan fyndet vara nyckeln till att få kroppens celler att dela sig i all oändlighet utan att bli sjuka – och därmed hålla kroppen evigt ung: