alzheimer

Cancermedicin bromsar Alzheimers

En cancerkur ser ut att förebygga Alzheimers i sjukdomens första stadier och därmed förekomma den. Medicinen har räddat dödsdömda maskar från svår demens.

19 februari 2016 av Karine Kirkebæk

Forskare från University of Cambrigde kom på idén att använda cancermedicin som vapen i kampen mot en annan fruktansvärd sjukdom: Alzheimers, som bryter ned hjärnan och orsakar svår demens. De lovande resultaten har publicerats i tidskriften Science Advances.

Att sikta på Alzheimers med en cancerkur verkar vara en riktigt god idé, eftersom cancermedicinen kan stoppa Alzheimers redan i de första stadierna av sjukdomens utveckling.

Försök på maskar med Alzheimers

Forskarna har hittills gjort försök med genmanipulerade maskar, som är designade att utveckla Alzheimers.

Maskarna fick cancermedicinen bexaroten i olika stadier av Alzheimers utveckling.

Och tidpunkten för behandling med cancermedicinen visade sig vara avgörande. Medicinen har ingen verkan när symptom på sjukdomen väl ger sig till känna. Däremot är resultaten tydliga innan sjukdomen bryter ut på allvar.

Alzheimers dödar hjärnceller

Alzheimers omges fortfarande av en viss mystik och osäkerhet, men forskarna tror att Alzheimers förstör hjärnan som följd av en rad olika händelser i kroppen.

• Naturliga proteiner börjar att vecka sig och bildar stora klumpar.

• Proteinklumparna är giftiga och kallas amyloida plackbildningar, och det är dessa klumpar som troligtvis dödar hjärncellerna.

Mikroskopfoto av en hjärna med Alzheimers. Foto: Wikipedia

Cancermedicinen bromsar de dödande ansamlingarna av proteiner.

Förebyggande behandling av Alzheimers

Forskarnas förhoppning är att de i framtiden ska kunna behandla Alzheimers preventivt – och inte bara de 5 procent av befolkningen som man vet är genetiskt disponerade att drabbas av sjukdomen.

Men i första omgången ska behandlingen testas på större djur och så småningom människor.