Nyresten bye bye

Berg- och dalbanan skakar loss njursten

Det är precis tillräckligt skakigt på en av berg-och dalbanorna på Disney World för att smärtsamma njurstenar ska skaka loss och föras ut genom kroppen. Man ska bara komma ihåg att sätta sig längst bak.

6 oktober 2016 av Mikkel Skovbo

Berg- och dalbanan Big Thunder Mountain gör mer än att få passagerarna skaka av rädsla.

Den snabba åkattraktionen på Disney World i Florida, USA, ser även till att skaka loss smärtsamma njurstenar ur urinledaren. Det visar en studie som har gjorts av David Wartinger, professor i urologi vid Michigan State University.

Faktum är att njurstenarna skakar loss i upp till två av tre turer.

Se Big Thunder Mountain Express dundra iväg på Disney World:

Längst bak är bäst mot njursten

Professor Wartinger undersökte berg-och dalbanan efter flera tips från njurstenspatienter som upplevde att de hade blivit av med njurstensproblemen efter en tur i åkattraktionen.

Forskaren utvecklade en 3D-modell av en njure, tog med sig den i en ryggsäck och åkte sedan själv turen i berg- och dalbanan flera gånger.

Det visade sig att njurstenarna som var placerade i modellen skakade loss och passerade genom urinledaren.

Om Wartinger satt längst bak i tåget skakade de loss 64 procent av gångerna, medan det endast skedde 17 procent av tillfällena då han satt längst fram.

Big Thunder Mountain har perfekta svängar

Wartinger tror att kraftpåverkan längst bak och berg- och dalbanans speciella utformning är orsaken till att njurstenarna skakar loss och åker ut ur kroppen.

”Den ideella berg- och dalbanan är ojämn, relativt snabb och har många svängar och kurvor – men kör inte upp och ned”, säger han.

Om berg- och dalbanan är för snabb och full av loopar kommer g-kraften att hålla fast njurstenarna i stället för att skaka loss dem.

Nästa steg för den amerikanska forskaren blir att verifiera resultaten i försök med riktiga människor i berg- och dalbanor.