Vi fryser när någon vänder oss ryggen

Alla har någon gång blivit utfrusen ur en grupp. Nu visar amerikanska och kanadensiska forskare att det inte är någon slump att social utestängdhet beskrivs som kyla. Forskarna genomförde två experiment med testpersoner, som fick upplevelsen av att ingå i en grupp eller stå utanför. I det ena experimentet delades personerna in i två grupper. Den ena skulle tänka på ett tillfälle då de hade känt sig utanför, medan den andra skulle tänka på ett då de kände sig socialt accepterade. Efteråt skulle de båda grupperna uppskatta temperaturen. Den första gruppen uppskattade i snitt lokalen tre grader kallare än den andra. I det andra försöket spelade deltagarna ett spel, där de trodde att de spelade med varandra. I verkligheten spelade de med forskare, som medvetet ignorerade några spelare. Efteråt skulle deltagarna väja kalla och varma drycker. De uteslutna valde i högre grad än de andra deltagarna något varmt.