Albert Einstein Wien

Vad är IQ?

Varför håller vissa vaccinationer längre än andra?

1 september 2009

Vaccinationer fungerar genom att aktivera vårt immunförsvar, så att det bildar antikroppar, som kan känna igen och bekämpa sjukdomsframkallande virus och bakterier. Det är emellertid stor skillnad på hur många olika typer av antikroppar en vaccination ger upphov till. Därför är det också olika hur effektiva vaccinationerna är, och hur länge de skyddar mot sjukdomen. När vi får en infektion bildar kroppen en lång rad olika antikroppar, som var för sig kan känna igen ett bestämt karaktäristikum hos inkräktaren. Olika antikroppar kan till exempel känna igen en del av bakteriens framdel, spetsen av dess gisseltrådar eller det giftämne som den utsöndrar. Ju fler av dessa antikroppar som skapas i samband med en vaccination, desto svårare blir det för inkräktaren att klara immunförsvaret. Är det bara en enda antikropp som aktiveras, som till exempel vid vaccination mot stelkramp, blir man tvungen att upprepa vaccinationen efter ett par år.