stamceller kørestol TOP

Stamceller räddar 71-årig kvinna från rullstolen

En nästan helt förlamad 71-årig kvinna är nu på benen igen efter att ha genomgått en experimentell behandling med stamsceller efter sin stroke. Samtliga 17 strokepatienter i försöket visar tecken på förbättring.

8 juni 2016 av Mikkel Skovbo

En 71-årig amerikansk kvinna har kunnat resa sig från sin rullstol efter ett experimentellt försök som utförts av forskare vid Stanford University, USA.

”Kvinnan kunde endast röra vänster tumme vid början av försöket. Nu kan hon gå och lyfta armarna över huvudet,” säger Gary Steinberg, professor i neurokirurgi, till New Scientist.

De 17 andra deltagarna i försökte led alla av förlamning i armar och ben efter blodproppar eller blödningar i hjärnan.

Deltagarnas framtidsutsikter var dystra, ingen förväntades återhämta sig, men ett år efter försöket upplevde samtliga deltagare att de hade förbättrat sin rörlighet – sju av dem betydligt.

I genomsnitt flyttade försöksdeltagarna fram sig 11,4 poäng på en rörlighetsskala från 0-100.

Stamceller reparerar hjärnan

Hjärnforskarna bakom försöket hämtade stamceller från benmärgen hos friska donatorer och modifierade dem i laboratoriet för att uttrycka genen Notch1.

Genen får bland annat bebisars hjärnor att utvecklas.

När forskarna sprutade in upp emot 10 miljoner uppgraderade stamceller i testpersonernas motoriska centrum och de skadade områdena i hjärnan började hjärncellerna att återskapa sig själva.

”Vi tror att stamcellerna gör så att den vuxna hjärnan uppför sig mer som en bebis hjärna, som reparerar sig riktigt bra", säger Gary Steinberg.

Nytt försök med stamceller på väg

Stanfordforskarna kommer nu att prova behandligen i ett större försök med 156 deltagere.

Stamcellernas exakta effekt och biverkningar som huvudvärk, illamående och en tillfällig vätskeansamling i hjärnan ska undersökas närmare.

Resultaterna väntas publiceras om två år.

Vad är stamceller?

Stamceller är kroppens universalceller eller reservdelar.

Alla bildar dem på fosterstadiet och de kan delas i oändlighet och ersätta många olika sorters celler, till exempel nerv-, blod- och muskelceller.

Det är stamcellernas förtjänst att vår hud läker när vi har skurit oss och att skelettet växer ihop när det har brutits.

Genom att manipulera stamcellerna i kroppen eller ta ut och omprogrammera dem i laboratorium kan forskarna få stamceller att prestera högt över sin naturliga förmåga.