Stamceller - Biopen

Penna ritar ny vävnad

Stamceller: Högteknologisk kulspetspenna kan laga benskador genom att skriva med stamceller i stället för bläck.

21 mars 2014

Ny uppfinning ritar vävnad

En ny uppfinning från Australien kan snart reparera ben bara genom att rita ny vävnad. Forskare vid Wollongong University har utvecklat idén om 3D-printad vävnad och stoppat in tekniken i en apparat som de kallar för BioPen.

Pennan är stor som en injektionsspruta, och tekniken bakom den är både mycket enkel och mycket komplicerad: den kan rita ny benvävnad genom att använda ett gel med stamceller i stället för bläck.

Stamceller i gel

Stamceller i ett gel baserad på tång tillförs pennan genom plastslangar. Med hjälp av skrivhuvudet påför pennan ett mycket tunt lager av gel och stamceller på det förstörda benet. Under appliceringen skyddas stamcellerna av gelet.

Denna förseglas sedan med ultraviolett ljus från en liten lampa, och stamcellerna kan börja skapa ny benvävnad. Därefter kan läkaren påföra fler lager tills hela skadan är reparerad.

Pennan måste genomgå kliniska försök, men tekniken är mycket lovande. På längre sikt kommer pennan också att kunna användas till att skapa annan vävnad, såsom förstörda muskler eller senor, vilket gör den lämpad för att reparera idrottsskador och skador efter trafikolyckor.

Om BioPen

BioPen är en enkel teknik som redan fungerar. Med tillgång till stamceller handlar det bara om att förfina tekniken och få den godkänd.