Stem cells 2014/12

Stamceller botar förlamningar

Genmanipulerade stamceller kan få musklerna att röra sig igen.

6 augusti 2014

Forskare kan troligen snart bota flera neurologiska sjukdomar, exempelvis förlamningar, ryggmärgsskador och epilepsi, genom att stimulera genmanipulerade stamceller med ljusimpulser.

Stamceller botar förlamning hos möss

Läkare vid King’s College i London, Storbritannien, har redan använt den nya metoden för att bota förlamningar hos möss. I ett forskningsprojekt förde de in speciella gener från alger i stamceller från ett musfoster. Generna skapar ljuskänsliga proteiner. Därefter utvecklade forskarna stamcellerna till motoriska nervceller, som skickar signaler mellan ryggmärgen och resten av kroppen. Cellerna sattes in i ben på möss vars nervbanor var avskurna.

När forskarna lyste på nerverna med blått ljus reagerade mössens benmuskler.

Behandling med stamceller är mindre smärtsam

I dag hjälper man många förlamade med elektriska impulser, men ljusmanipulation är ett smärtfriare alternativ. I första omgången kommer forskarna hjälpa förlamade med att andas. Det är en relativt enkel uppgift, eftersom andningen bara involverar en muskelgrupp.

ORDBOKEN

Stamceller är omogna celler i ett mycket tidigt stadium. Det betyder att stamcellerna potentiellt kan utvecklas till vilka som helst av kroppens celler.