stamceller_læge

Stamceller är på väg att revolutionera läkarvetenskapen

Stamceller är på väg att revolutionera läkarvetenskapen. Illustrerad Vetenskap har talat med en rad stamcellsforskare som förväntar sig att man inom 10-20 år kommer börja behandla en lång rad obotliga sjukdomar med stamceller.

4 april 2014 av Thomas Møller Larsen

Läs artikeln: Läkare trollar med kroppens superceller

Vill du veta mer om hur stamceller fungerar som kroppens eget botemedel mot leukemi, nedsatt syn och diabetes?

Läs då hela artikeln från Illustrerad Vetenskap 7/2014:

Stamceller helar och förnyar

Din kropp är fylld med stamceller som helar dina sår och förnyar din vävnad. Det är också stamceller som är grunden för ett fosters utveckling. Forskare kan mångdubbla stamcellernas helande krafter – både genom att manipulera stamceller inne i kroppen och genom att programmera stamceller i laboratorier och därefter föra in dem i kroppen.

Sedan millennieskiftet har stamcellsforskningen närmast exploderat. I dag arbetar tusentals av forskare över hela världen på att utveckla stamcellsbehandlingar mot vitt skilda sjukdomar och skador: muskelatrofi, diabetes, Parkinsons sjukdom, blindhet, diskbråck och mycket annat.

Illustrerad Vetenskap har talat med en rad banbrytande stamcellsforskare. De förväntar att man inom bara 10-20 år med stamceller kommer börja behandla en lång rad sjukdomar och skador som tidigare var helt obotliga.

Läs artikeln: Läkare trollar med kroppens superceller

Vill du veta mer om hur stamceller fungerar som kroppens egen kur mot leukemi, nedsatt syn och diabetes?

Läs då hela artikeln från Illustrerad Vetenskap 7/2014: