nb_u37 Royal baby

I framtiden kan alla få en kunglig bebis

Storbritanniens kungahus väntar tillökning. Men i framtiden krävs inte blått blod för att få ett barn som liknar prins William eller Kate, hertiginnan av Cambridge. En enda hudcell är tillräckligt.

11 september 2014 av Carsten Nymann

I framtiden kan det bli nödvändigt att skärpa säkerheten kring Europas kungahus ytterligare, om inte släktlinjen ska bli helt urlakad.

Tack vare avancerad genmanipulation kan nu forskarna nämlingen skapa ägg- och sädesceller från helt vanliga hudceller, som lätt kan "skördas" från en donator.

Nobelpristagare ligger bakom försöket

Målet är dock inte att skapa en generation av konstgjorda kändisar utan snarare att hjälpa kroniskt barnlösa eller eliminera farliga genetiska sjukdomar som diabetes och alzheimer.

Bakom försöken ligger stamcellsforskaren Dr. Shinya Yamanaka, som tidigare har mottagit nobelpriset i medicin för sitt arbete med att ombilda vuxna celler till stamceller.

Musungar skapade av hudceller

Tills vidare är hudcell-till-könscell-tekniken endast testad på möss.

Dock har muscellerna inte bara blivit könsceller utan också förökat sig till levande musungar som sedan kan föröka sig på naturligt vis.

Etiskt försvarbara designbarn

Förutom att vanliga människor i teorin kan få barn med kändisar och kungligheter utan att dessa anar det öppnar metoden för skapandet av designbarn på cellnivå – alltså långt innan det är tal om potentiellt liv.

I dag kräver genetiskt skräddarsydda barn med speciella egenskaper att de blivande föräldrarna kasserar foster med "felaktiga" egenskaper.