Sömn

Sover du länge på lördagen – då blir du sjuk!

Minsta sovmorgon på helgen kan leda till både övervikt, diabetes och hjärtkärlsjukdomar.

18 december 2015 av Karen Grubbe

Du blir sjuk av att ta sovmorgon på helgen. Det visar ny oroväckande forskning.

För medan du ligger och snusar drivs din kropp till ett stresstillstånd med dramatiska konsekvenser för din hälsa.

De färska forskningsresultaten visar att till och med små förändringar i ditt sömnmönster ökar risken att utveckla bland annat hjärtkärlsjukdomar och diabetes.

85 procent sover längre på helgen

Studier av skiftarbetares sömn har tidigare visat att stora ändringar i sömnmönster går ut över hälsan. Det nya försöket avslöjar för första gången att även små ändringar har stora konsekvenser.

I försöket deltog 447 kvinnor och män. Forskarna övervakade deltagarnas sömnmönster och bad dem fylla i frågeformulär kring sina motions- och matvanor.

Av de 447 försöksdeltagarna sov 85 procent antingen längre eller vid andra tidpunkter på helgen än på vardagarna.

Omväxlande sömn gör dig tjock

De deltagare som sov längre på helgen lider av ett tillstånd som kallas social jetlag. Namnet hänvisar till att personens inre biologiska klocka är ur fas med de socialt fastlagda sömnscheman som dikteras av exempelvis ditt arbete.

Och den sociala jetlagen har konsekvenser. Sjusovarna hade inte bara tendens till högre kolesterolvärde och en ökad resistens mot insulin, de hade dessutom mer fett runt midjan och ett högre BMI. Det kan i slutändan leda till fetma, diabetes och hjärtkärlsjukdomar.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: