Om en kvinna äter kött och dricker mjölk, är chansen att hon skall få tvillngar fem gånger större än för en kvinna, som bara äter grönsaker. Det visar en undersökning utförd av förlossningsläkaren Gary Steinman vid Long Island Jewish Medical Center i New York, USA.
Globalt har antalet tvillingfödslar ökat kraftigt de senaste 30 åren, och forskarna har hittills ansett att det framför allt beror på att fler kvinnor får fertilitetsbehandling, och att allt fler blir mamma relativt sent. Den nya undersökningen tyder dock på att även kosten spelar in. Förklaringen är troligen att animaliska livsmedel och i synnerhet mjölk och andra mejeriprodukter innehåller ett protein, som kallas insulinliknande tillväxtfaktor. Proteinet gör att de mjölkdrickande kvinnorna får fler ägglossningar, och därmed ökar även chansen för att två ägg befruktas samtidigt.
Nytt nummer: Läs bland annat om forskarnas nya vapen mot virus och om grekernas demokrati, som byggde på slaveri.
Ladda ned ett helt nummer av Illustrerad Vetenskap. Det är gratis – du behöver bara vara registrerad användare av illvet.se.
Prenumeration: Ge Illustrerad Vetenskap i konfirmationspresent. Köp 7 nummer för 299 kronor.
Ett enkelt test kan kartlägga ditt genom och visa risken för allvarlig sjukdom.
Läs vad Illustrerad Vetenskaps skribenter Helle och Henrik Stub skriver om universum.