nb_u37 sexual harrasment

Unga forskare utsatta för sexuella trakasserier

Hela 71 procent av unga kvinnliga forskare har enligt en undersökning varit utsatta för sexuella trakasserier av äldre kollegor, och var fjärde rapporterar om direkta övergrepp. Siffrorna har skapat rabalder i forskningsvärlden.

11 september 2014 av Carsten Nymann

Att vara ett ljushuvud och läsa tjocka böcker innebär till synes inte att de djuriska instinkterna hålls i schack, när den äldre forskaren får unga kvinnor och män i sin stab.

En skandal om sexuella trakasserier och våldsamma övergrepp på unga forskare har rullats ut, efter att en undersökning i den erkända tidsskriften PLOS One konstaterat att hela 71 procent av kvinnorna och 41 procent av männen hade upplevt kränkningar.

Av kvinnorna berättade till och med hela 26 procent att trakasserierna hade utmynnat i rena övergrepp, medan "endast" 6 procent av männen hade upplevt det.

Överordnade ligger bakom övergrepp

Gruppen bakom undersökningen konstaterar dessutom att det i flertalet av tillfällena är offrens handledare och bedömare – alltså forskare, som ska värdera andras arbete – som ligger bakom övergreppen.

En annan undersökning i den medicinska tidsskriften The Lancet konstaterade tidigare på året att mellan 12 och 16 procent av alla kvinnor världen över har varit utsatta för sexuella övergrepp.

Särskilt iögonfallande situation

Enligt den erkända australiska kemisten och biologen Margaret C. Hardy, som själv har varit offer för våldtäkt är situationen inom forskarhierarkin särskilt oroväckande:

”[De unga] forskarna befinner sig stark beroendställning till sina handledare som hjälper till med rekommendationer och befordran. Detsamma gäller kollegorna som är en viktig del av det professionella nätverket", säger hon till livescience.com.