nb_u44 reptile

Skjut upp sex och lev längre

En tidig sexdebut och frekvent sexuell aktivitet kan minska livslängden dramatiskt, visar ny forskning. I alla fall om man tillhör familjen Lepidosaurier, en underklass av kräldjur.

30 oktober 2014 av Carsten Nymann

“Lev fort och dö ung” är ett motto som verkar leva i bästa välmående bland ormar, ödlor och masködlor.

Enligt en ny, stor brittisk undersökning av livslängden bland 1014 arter, var risken för att dö i ung ålder markant högre bland djur som hade tidig sexdebut eller genomgick dräktighet många gånger.

Framförallt det sistnämnda belastar också i djurvärlden kroppen extra mycket och kan därför vara kopplat till den ökade dödligheten.

Sex dödar de snabba

Vidare noterar forskarna att "snabba" arter, som äter kött, växer snabbt och blir könsmogna tidigt som huvudregel också lever kortare liv.

Arter som lever längre kännetecknas av att de tar det lugnare i livet. De äter växter, sexdebuterar senare och har lägre kroppstemperatur.

Undersökt 672 ödlors sexvanor

Forskarna har undersökt 672 ödlearter, 336 ormar, fem masködlor och en ödleliknande varelse kallad tuatara.

Rapporten har publicerats i tidskriften Global Ecology and Biogeography.