Penis_chili

10 hårda fakta om erektion

Mannens erektion är en viktig del av mänsklighetens överlevnad. Här är tio fakta du kanske inte kände till om den erigerade penisen.

21 oktober 2015 av Babak Arvanaghi

1. Det finns tre olika sorters erektion

Forskare skiljer mellan tre olika sorters erektioner: Den psykiska beror på fantasier, den fysiska beror på beröring och den nattliga uppstår under REM-sömn.

2. Till och med före födseln

Med ultraljudsskanner har man observerat erektioner på foster som bara har varit 16 veckor gamla.

3. Döden stoppar dem inte

När en man dör i lodrät position rinner allt blod ned i benen. En del av blodet hamnar också i penisen och därför uppstår erektioner till exempel på män som avrättas genom hängning.

4. De är formade som en bumerang

Hela penis är inte utanför kroppen. Den del som sitter i buken är böjd och ger mannens könsorgan formen av en bumerang. Det är bland annat synligt när ett par har samlag i en MR-skanner.

5. Penis saknar skelettben

Penisben från valrossar.

Människan är ett av mycket få däggdjur som inte har ett ben i penis. Men våra förfäder hade både ett penisben och små piggar på penisen.

Men det betyder inte att mannens penis inte kan brytas. Det sker genom att membranen omkring svällkroppen utsätts för en sträckning eller slits av.

6. Spindel gör dem kroniska

Den brasilianska vandringsspindeln är världens giftigaste spindel. Nervgiftet kan döda en människa, men i lindrigare fall kan den ge män erektioner som är smärtsamma och varar i flera dagar.

7. Den kan elva gånger om dagen

Elva gånger om dagen har en genomsnittlig man erektion. Av dem förekommer tre till fem om natten och ofta fortsätter en av dem in på morgonen när mannen vaknar.

8. Rätt kost gör den starkare

Enligt en studie från Institute for the Study of Urological Diseases kan kost ha inflytande på hur hård en erektion är. Medelhavsköket påstås göra erektionen hårdare.

9. Mät den uppifrån

Den genomsnittliga penisen är 13,2 centimeter lång i erigerat tillstånd. Om en penislängd ska mätas korrekt ska den mätas när den är erigerad. Måttbandet ska börja inne vid magen på penisens ovansida och sluta vid urinöppningen.

10. Munkar och lakrits kan locka fram den

Chicagos Smell and Taste Treatment and Research Foundation upptäckte 1995 att doften av munkar blandad med doften av lakrits ökar blodtillförseln till penis med 32 procent. Doften kan alltså hjälpa en erektion på vägen.

Alla knep är tillåtna i naturen

Penisar med hullingar och sperma med kemiska vapen. I naturen är alla knep tillåtna för att garantera att en partner attraheras, stannar – och levererar en avkomma. Läs artikeln här:

Underhållande och lärorik läsning för hela familjen

Få 3 nr av Illustrerad Vetenskap för 79,00. Klicka här.