nb_u08 Carnival

Karneval åsidosätter blygsel

Årets karneval i Rio nådde sitt klimax den här veckan. När sambarytmerna sätter i gång ryker kläderna, trots att vår blygsel är djupt förankrad i våra gener och ser till att vi inte går runt och klubbar ner varandra.

19 februari 2015 av Carsten Nymann

Kvinnor går gungande, dansande med stora leenden nedför en bred boulevard mitt i staden med blottade bringor och högst minimala trosor.

Den här veckan nådde den traditionsrika karnevalen i Rio De Janeiro sin höjdpunkt, och folkfesten är ett sällsynt exempel på ett "frirum", där nakenhet undantagsvis är socialt accepterat.

Vår blygsel är nämligen djupt rotad i oss och är möjligtvis till och med kodad i våra gener, menar forskare.

Några forskare menar att kvinnor inte bara skyler könsorganen men även brösten för att brösten blev sexualiserade när människans förfäder reste sig upp på bakbenen. Männens fokus blev så att säga flyttad från kvinnornas bakdel. Foto: Corbis/Scanpix

Blygsel uppstod hos primater

Blygsel uppstod troligtvis hos tidiga apor där sex och kurtiserande bland flockarnas medlemmar med lägre rang måste försiggå i skymundan, då endast ledarhannen hade rätt att para sig med honorna.

En hanne med lägre rang som parade sig fullt öppet skulle ha brutit en social regel.

Denna blygsel har över tid utvecklat sig till att även omfatta skylande av könsorganen.

Blygsel finns även hos nakna

Forskarna har hos människan inte upptäckt en enda kultur som inte känner till blygsel - även hos naturfolk som går runt helt eller nästan nakna.

Kvinnorna hos de sydamerikanska yanomami-indianerna bär t.ex. endast ett tunt snöre runt livet. Men ska de ta av sig snöret reagerar de lika generat som om en västerländsk kvinna tvingades klä av sig.

Blygsel har säkrat vår kultur

De flesta forskare menar att blygsel har säkrat utvecklingen av den moderna människan och vår kultur.

Genom att skyla oss har vi fått annat att tänka på än att para oss kors och tvärs, vi har blivit monogama och har byggt upp de första samhällena.