solcreme top

Forskare utvecklar säker nano-solkräm

Solkräm innehåller ämnen som kan ge dig cancer. Men forskare har utvecklat en solkräm som tar hjälp av nanoteknik och som inte kan tränga in i kroppen.

19 maj 2017 av Kristian Filrup & Jesper Bindslev

Solkräm skyddar oss mot solens skadliga uv-strålning, men de aktiva ämnena i krämen kan tränga in i hudens celler och vidare in i kroppen.

Det visar bland annat forskning från Yale University i USA.

Ämnena hittades både i bröstmjölk och urin och misstänks vara hormonstörande. I värsta fall kan de vara cancerframkallande.

Men Yale-forskarna har utvecklat en så kallad nanosolkräm som sitter kvar på huden i flera dagar utan att tränga in i kroppen.

Farliga ämnen gömda i små kulor

Nanosolkrämens UV-blockerande molekyler är inpackade i pyttesmå kulor som bara är mellan en och 100 nanometer.

Kulorna bildar kemiska bindningar med proteiner på hudens yta. Det förhindrar att de tränger ned i huden och samtidigt sköljs de inte bort under en simtur.

Försök på möss visar att solkrämen stannar utanpå huden och försvinner långsamt under loppet av fem dagar. Krämen kan dock gnidas av med en fuktig handduk.

Forskarna håller just nu på att söka tillstånd för att prova nanosolkrämen på människor.

Fortsätt att använda solkräm

Tills dess att den säkra nanosolkrämen kommer ut på marknaden ska vi fortsätta använda vanlig solkräm, lyder myndigheternas råd.

Den möjliga risken med vanlig solkräm är nämligen inte helt undersökt men faran med UV-strålning är å andra sidan väldokumenterad.