Wasabi stoppar åldrande
Wasabi

Telomererna – dna-bitar som blir kortare med åldern – var 25 procent längre hos wasabiätarna.

© Shutterstock

Hitta den falska nyheten: #2 – Japansk växt stoppar åldrande

En ny studie bevisar att vi kan förlänga våra liv med minst 15 år om vi äter mer av den så kallade wasabiväxten.

15 februari 2018

Japanerna har med 83,7 år världens längsta förväntade livslängd. En ny studie gjord av forskaren John Happer på The Las Vegas Medicine Institute i USA kan nu ha avslöjat hemligheten bakom japanernas långa liv.

Happer undersökte nio personer och upptäckte att cellerna hos de fyra som åt mycket av den japanska wasabiväxten visade färre tecken på åldrande än cellerna hos de fem försökspersonerna som bara åt lite wasabi.

Växt skyddar vårt dna

Wasabiätarnas så kallade telomerer – dna-bitar som sitter i änden av alla våra kromosomer – var cirka 25 procent längre än hos övriga försökspersoner.

Våra telomerer blir vanligtvis kortare varje gång våra celler delar sig och denna process får våra kroppar att åldras. Wasabi bromsar utvecklingen och håller oss därmed unga.

Piller ska ge oss ytterligare 15 år

De spektakulära resultatet, som nyligen publicerades på Happers hemsida, innebär enligt forskaren att vi i genomsnitt kan addera drygt 15 år till våra liv.

Happer planerar nu att utveckla ett piller som innehåller det aktiva ämnet från wasabiväxten i koncentrerad form.