nb_u51 trauma

Hemska upplevelser sätter sig i generna

Allvarliga trauman som det extrema våld de 900 överlevande barnen efter massakern på Army Public School i Pakistan upplevde, skapar fysiska förändringar i hjärnan.

18 december 2014 av Carsten Nymann

Att vi kan bära runt på dåliga upplevelser från barndomen resten av livet vet de flesta.

Men först nyligen har forskare upptäckt att trauman kemiskt kan tända och släcka gener i hjärnan och därmed fysiologiskt förändra vårt beteende.

Genom att identifiera vilka gener som påverkas av de dåliga minnena, hoppas forskarna att kunna bota psykiska besvär i vuxenlivet såsom ångest, depression och beroende.

Kemi styr gener i hjärnan

Våra gener berättar för hjärnans nervceller hur de ska uppföra sig, och när den genetiska koden är inmejslad i vår kropp från födseln kan generna inte förändras.

Men våra livserfarenheter ger utslag i kemiska grupper som klistrar sig fast på generna och tänder och släcker dem, vilket för alltid påverkar hur vi beter oss.

Hjärnan är förändrad hos självmördare

Fenomenet kallas epigenetik och hittills har forskarna trott att epigenomet var låst från det tidiga fosterstadiet, men ny forskning visar att de kemiska avtrycken också sätts senare i livet.

Forskarna har bland annat analyserat hjärnorna hos 12 personer som har varit utsatta för missbruk i barndomen och senare begått självmord.

I hjärnorna hittade forskarna identiska förändringar som inte fanns hos avlidna personer som dött av naturliga orsaker och inte hade varit utsatta för direkta barndomstrauman.