Pojkvän skall lukta som pappa

Omedvetet känner kvinnor sig mest attraherade av män som luktar som deras pappa. Det påstår två psykologer vid University of Chicago i USA, som undersökt fenomenet genom att låta försökskvinnor lukta på olika mäns T-shirts. Forskarna anser arr det finns skäl till det, nämligen att de män som luktar som kvinnornas pappa har vissa gener gemensamma med pappan och därmed gener, som kvinnorna är intresserade av att föra vidare till sina barn. Mannens lukt påvverkas av vilka så kallade MHC-gener han har. MHC-generna producerar proteiner som identifierar en kroppscell som vän och inte fiende, när immunförsvaret patrullerar kroppen. Enligt forskarna kan en viss likhet mellan mannens och kvinnans MHC-gener betyda att barnen får ett väl fungerande immunförsvar.