Lusfynd avslöjar människans historia

Hundratals löss funna på tusen år gamla peruanska mumier stödjer teorin om att alla människor härstammar från Afrika.

Löss och människor är nästan oskiljaktiga, vilket den franske genetikern Didier Raoult tillsammans med kollegor från USA och Peru insett kan användas för att kartlägga våra förfäders historia. I håret på två peruanska mumier, som är cirka tusen år gamla, har forskarna funnit hundratals löss. Det visar att löss inte, som man trott, kom till Amerika på 1500-talet med européerna, utan förmodligen redan med de första människor som kom till Amerika från Sibirien för 15000–20000 år sedan. DNA-analyser av lössen stödjer samtidigt Out of Africa-teorin, som hävdar att alla världens folk är ättlingar till en liten grupp människor, som lämnade Afrika för 75000 år sedan. Globalt sett finns det tre typer av löss: typ A som är utbredd i hela världen, typ B som bara finns i Amerika, Europa och Australien samt den sällsynta typ C, som endast lever i Nepal och Etiopien. Mycket överraskande var lössen inte av typ B, som är den mest utbredda i Amerika, utan av typ A. Då lössen hittats över hela världen och dessutom bara smittar vid närkontakt, kan det nästan bara betyda att lössen suttit i håret på de tidiga människorna från Afrika och följt med när de brutit upp. Forskarna menar att fyndet banar väg för användningen av parasiter för kartläggning av vår väg ut i världen.