Badande flicka

Varför suger hår vatten?

Borde inte vattnet rinna av, när håret blir vått?

8 mars 2010

Människohår är av naturen vattenavvisande, men vi behandlar det på ett sådant sätt att det i stället suger åt sig vatten.

Hår består av döda celler, som innehåller fibrer av proteinet keratin. Det innersta i ett hår består av avlånga celler, och ytterst finns fem–tio lager av platta fjäll, som överlappar varandra likt takpannor och täcker stråets kärna helt.

När håret växer ut, har fjällagret på utsidan ett tunt skikt av proteiner med fettämnen. Fettet är vattenavvisande, och effekten förstärks av talg, ett slags fett vax som hårsäckarna utsöndrar. Detta naturliga talglager tvättar vi hela tiden bort med schampo. Dessutom skadar vi håret både mekaniskt och kemiskt, till exempel genom att permanenta håret.

Skadat hår har områden där det yttersta skyddande skiktet på hårstrået flagnar av eller till och med saknas, och det blottar strukturer som drar till sig vatten. Ett av syftena med hårbalsam är att efterlämna en hinna på varje enskilt hår, så att det återfår i varje fall en del av sina vattenavvisande egenskaper.