runny nose

Varför rinner näsan, när vi är förkylda?

Varför behöver vi näsduk, när vi drabbas av förkylning?

25 januari 2011

När näsan rinner, är det i regel ett tecken på att vi blivit smittade av ett virus. Viruset angriper de övre luftvägarna, det vill säga näsan, svalget och bihålorna, varifrån det tränger in i slemhinnorna. Där förökar det sig och bildar nya viruspartiklar. Samtidigt uppkommer en inflammation, och näsan börjar rinna.

Slemhinnorna är en del av kroppens naturliga skydd mot virus, bakterier och andra främmande ämnen, som kan tränga in i och skada kroppen. Slemmet kommer från så kallade bägarceller, och i slemmets klibbiga yta fastnar oönskade celler och molekyler, vilket därmed förhindrar att de tränger in i cellerna i luftvägarna. I stället transporteras slemmet upp ur luftvägarna och ut i munnen för att sväljas. Samtidigt innehåller slemmet molekyler, till exempel enzymer, som kan bryta ned bakterier. Där finns dessutom proteiner, som kan inrikta immunförsvaret på inträngande viruspartiklar.

När inflammationen uppstår, förstärker slemhinnorna sitt försvar genom att producera mer slem, enzymer och proteiner.

Bägarcellerna har den fantastiska egenskapen att de omedelbart kan öka slemproduktionen. I några fall kan cellerna bilda upp till 500 gånger mer slem än normalt. Man kan jämföra det med en sprayflaska med raklödder, vars innehåll genast utvecklas till skum, när man sprutar ut det.

Bägarcellerna

Bägarcellerna är tätpackade med slem, som de utsöndrar till luftvägarnas slemhinnor. Slemmet utvidgas kraftigt, när det friges, eftersom det absorberar vatten från omgivningen. Signalen till att öka slemproduktionen kommer antingen från slemhinnan ­eller från de främmande kroppar som trängt in i luftvägarna.