nb_u20 dadbod

Stenåldersfolk skulle göra mos av moderna män

Den otränade mannen har fått en renässans på sociala medier under begreppet "dad bod" (akronym för pappakropp). Enligt forskarna skulle de moderna soffpotatisarna likna barn i jämförelse med sina förfäder.

12 maj 2015 av Carsten Nymann

Skulle du en dag stöta på en 5?000-10?000 år gammal förfader gör du troligtvis klokt i att stiga åt sidan.

När det gäller skelett, muskler och uthållighet skulle den genomsnittlige moderne mannen, vars statur på senaste tid har döpts till "dad bod" (pappakropp), vara fullständigt chanslös i en direkt konfrontation.

Enligt amerikanska forskare bleknar nämligen även vältränade atleter i jämförelse med jägare-samlare och jordbrukare från vår närmaste historia.

Alla var terränglöpare

Alison Macintosh från Cambridge Universitet har jämfört laserskannade lårben från arkeologiska fynd med nu levande män och kvinnor.

Hon drar slutsatsen att en helt vanlig, genomsnittlig manlig jordbrukare för 7?300 år sedan hade en fysik som motsvarar dagens idrottare inom disciplinen terränglöpning.

Jägare-samlare var rena vidunder

Enligt Macintosh kollega Colin Shaw från universitetets Phenotypic Adaptability, Variation and Evolution Research Group blir bilden ännu tydligare om vi tittar ännu längre tillbaka i historien.

Jägare-samlare som levde för 30?000-150?000 år sedan vandrade över stora avstånd med massor av packning och var enligt Shaw långt starkare än nutida löpare:

"Jämfört med oss var folk på den tiden rena vidunder. Vad vi ser i dag är ganska ynkligt", sammanfattar han i en rapport om ämnet.

Vår slappa kropp är föråldrad