Om man överanstränger musklerna löper man större risk att få kramp.

© Dean Drobot // Shutterstock

Därför får du kramp

När en muskel blir överansträngd eller uttorkad skickar hjärnan signaler till muskeln om att den ska dra ihop sig.

24 februari 2017

De flesta av oss har varit med om att få smärtsamma kramper i exempelvis vader eller lår.

Kramper uppkommer när musklerna plötsligt drar sig samman kraftigt, och det kan pågå i allt från några sekunder till flera minuter. 

Besvären kommer vanligtvis under och efter fysisk träning och oftare ju äldre man blir.

>> Fascinerad av människokroppen? Få din nyfikenhet stillad med 4 nummer av vår tidning för bara 99:-

1-2-3. Så krampar muskeln:

SÅ UNDVIKER DU KRAMP:

  • Se till att få i dig tillräckligt med vätska och drick en halv liter under den sista timmen innan du ska träna. 
  • Stretcha de muskler som du brukar få kramp i innan du tränar. Håll utsträckningen i 15-20 sekunder och upprepa tre gånger.
  • Se till att din kost innehåller ett högt innehåll av mineralerna magnesium och kalcium. Kalcium finns bland annat i mjölkprodukter och gröna bladgrönsaker. Magnesium får du i dig genom fullkorn, kött, fisk och nötter.

Läs också

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: