kulhydrater top

Massor av kolhydrater gör att du lever längre

Stenåldersdieten med massor av protein och avsaknad av kolhydrater har blivit populär de senaste åren. Men vill du leva så länge som möjligt ska du öka intaget av kolhydrater visar en ny studie.

6 oktober 2016 av Karine Kirkebæk

Kött, ägg, grönsaker, frukt och nötter – och noll kolhydrater som exempelvis korn och socker.

Så lyder mantrat för dem som följer paleodieten och äter så kallad stenåldersmat. Men nu uppmanar forskare från Australien oss till det motsatta: Ät stora mängder kolhydrater.

De har nämligen hittat ett samband mellan ett stort intag av kolhydrater och ett näst intill magiskt hormon med namnet FGF21 (Fibroblast Growth Factor 21) - också känt som “ungdomens källa-hormonet”.

Hormon med magiska förmågor

Hormonet FGF21 har under lång tid intresserat forskarna eftersom det har otroliga förmågor som bland annat att det kan:

• minska aptiten.

• kontrollera ämnesomsättningen.

• förbättra immunförsvaret.

• öka livslängden.

Men hittills har forskarna inte vetat vad det är som utlöser hormonet i kroppen så att dess magiska krafter sätts igång.

Lite protein och massor av kolhydrater

Genom att sätta 25 möss på olika dieter med varierande innehåll av kolhydrater, fett, protein och energi kunde forskarna från Sydneys Charles Perkins Centre ta en närmare titt på mössens lever där hormonet främst produceras.

På så sätt kunde forskarna spåra vilken kost som utlöser mest FGF21.

“Även om paleodieter är populära visar forskning att det är dess motsatts som är bättre för oss när vi blir äldre, säger forskningschefen Samantha Solon-Biet till ScienceAlert.

En diet med få proteiner och stora mängder kolhydrater var nämligen den dieten som utlöste stora mängder av FGF21.