Hur skyddar solkräm huden?

1 september 2009

När vi smörjer in oss med solkräm gör vi det för att skydda oss mot skadliga ultravioletta strålar från solen. Krämerna kan innehålla ett fysikaliskt eller kemiskt solfilter – eller båda delar. Det fysikaliska solfiltret uppnås genom att tillföra krämen vita färgämnen, som zinkoxid eller titanoxid. Dessa ämnen fungerar som filter genom att reflektera de ultra-violetta strålarna till omgivningen. Krämer med fysikaliska solfilter förblir ofta vita på huden en tid efter att man har smort på dem. Det är inte nödvändigtvis fallet med solkräm med ett kemiskt solfilter, som innehåller särskilda organiska molekyler, exempelvis bensofenon, kamferföreningar, cinnamater och salicylater. Dessa ämnen absorberar de ultravioletta strålarna och omvandlar dem till infraröd strålning, alltså värme, som avges till luften eller transporteras bort av blodcirkulationen. Nästan alla solkrämer skyddar både mot solens UVA- och UVB-strålar. Medan UVA-strålar påverkar hudens elasticitet och kan ge rynkor och läderaktig hud, är det UVB-strålarna som ger den brännskada som de flesta känner till från intensivt solbadande utan rätt skydd. Båda typerna av strålar anses medverka till utvecklingen av hudcancer, och även om man tror att UVB-strålarna är skadligare än UVA-strålarna, finns det ingen ”säker” ultraviolett strålning. Den solskyddsfaktor som finns angiven på solkrämen refererar uteslutande till det skydd man uppnår mot UVB-strålarna, alltså brännskadan. Att många människor ändå blir brända efter att ha använt en kräm med hög solskyddsfaktor beror ofta på felaktigt användande av krämen. Det är viktigt att man använder en rejäl mängd kräm, cirka 40 gram sammanlagt till en vuxen person och alltså inte bara en liten klick. Man skall också vara uppmärksam på om krämen är vattenfast och därmed skyddar, även om man ofta tar sig ett dopp och svettas i värmen.