Hur långt hår kan människan få?

Xie Quiping från den kinesiska provinsen Guangxi har fått sitt hår uppmätt till hela 562,5 centimeter. Detta sägs vara världens längsta hår. Att innehavaren av världsrekordet är en kvinna är inte så märkligt. Växtfasen, som bestämmer hur långt vårt hår kan bli, varar nämligen längst hos kvinnor. För övrigt växer håret på människa omkring 0,35 millimeter om dygnet. Denna hastighet påverkas inte av att vi klipper oss. Själva tillväxten hos det enskilda hårstrået sker genom vanlig celldelning i bottnen av hårsäcken, där håret växer fram med en jämn hastighet. Växtfasen varar oftast mellan två och fem år, men det finns stora individuella skillnader, som beror på våra gener. Ett hår som är mer än fem meter långt kräver dels att man är genetiskt disponerad för en lång växtfas, och dels att man kan hålla sig borta från saxen i mer än 30 år. Efter växtfasen går det enstaka hårstrået in i en vilofas och växer inte mer. Ett sådant hårstrå kallas för kolvhår, och det kommer förr eller senare att helt sonika falla av.