Tetanus vaccination

Kan man bli immun mot gift?

Kan kroppen vänja sig vid kemikalier? Och hur är det med toxiner?

20 april 2012

När man talar om ett giftigt ämne i form av en kemikalie eller tungmetall har kroppen ingen möjlighet att bli immun mot det. Vissa djur kan emellertid efter flera generationer gradvis utveckla motståndskraft mot kemikalier, ofta genom att det uppstår genetiska förändringar i djuret, som förhindrar att giftet åsamkar skada.

Människor kan mycket väl bli immuna mot andra giftämnen, så länge de består av proteiner som immunförsvaret kan bilda antikroppar mot. Många bakterier bildar giftiga proteiner (toxiner) när de smittar oss, och just toxinerna kan kroppen ”vänja sig vid” och bilda skyddande antikroppar mot. Det är precis den mekanismen vi utnyttjar i vacciner mot till exempel difteri, stelkramp och kikhosta. Dessa vaccin består av små mängder av bakteriens toxiner, som kroppen sedan utvecklar en skyddande immunitet mot.

Giftämnen från ormar, grodor och andra djur kan kroppen också bli immun mot, om de intas i små mängder över längre tid.