Scan of pregnant woman

Första skanningen av en födsel

En grupp tyska forskare har närstuderat en förlossning med en specialkonstruerad MR-skanner.

10 maj 2011

För första gången i medicinens historia har man lyckas ta detaljerade skanningbilder av en barnafödsel – bilder som visar både ben och mjukvävnad. Bakom bedriften står en grupp läkare vid det tyska universitetssjukhuset Charité i Berlin.

De har använt en specialkonstruerad MR-skanner, som inte som vanligt är ett slutet rör. Skannerns öppna sidor gjorde det möjligt för kvinnan att röra sig under förlossningen och för sjukhuspersonalen att utföra sitt arbete.

MRI-scanner

Inför världens första skanning av en födsel har man genomfört flera år av utvecklingsarbete i samarbete med radiologer och ingenjörer. Det var till exempel nödvändigt att konstruera en helt ny övervakningsenhet, som kunde fånga upp barnets hjärtljud och som kunde fungera trots det starka magnetfältet i MR-skannern. En av läkarna i teamet, Christian Bamberg, understryker att magnetfältet inte är skadligt för varken mor eller barn.

C-section

Som en följd av de nya bilderna kan läkarna nu se detaljer i födseln inne i den födande kvinnan – detaljer som de tidigare fått gissa sig till. Forskarna tog så många bilder att de nästan har en hel film av födseln. De hoppas att studierna av skanningbilderna kan lära dem varför 15 procent av alla förlossningar stannar av. På så sätt kan man finna metoder för att förebygga att det sker. I dag slutar dessa förlossningar ofta med kejsarsnitt, men det kan kanske undvikas i framtiden.