© Creative Commons

Forskare: Vi har hittat ett helt nytt organ

Dolt bakom lungor, tarmar och blodådror har forskare kanske upptäckt ett helt nytt organ, som kan gömma hemligheten till ett botemedel mot cancer.

6 april 2018 av Rikke Jeppesen

I hålrummet mellan kroppens organ har amerikanska forskare hittat ett dolt organ.

Interstitium är ett slags bindvävnad, som finns överallt i din kropp. Det löper längs dina lungor, på undersidan av din hud, runt tarmarna och längs dina ådror.

Förr trodde läkare att vävnaden mest fungerade som något slags stativ för kroppens organ. Och att vävnaden fanns i kroppens hålrum som helt oberoende delar.

Men nu har forskarnas detaljerade mikroskopier avslöjat att bindvävnaden är fylld med samma vätskefyllda celler och proteiner och att hela vävnaden hänger ihop – precis som ett organ.

Styr immunförsvaret

Forskarna menar att interstitium fungerar som ett slags stötdämpare, som drar ihop sig och utvidgas, så att organen inte kolliderar och slits mot varandra.

Vävnaden ser också ut att vara nära förknippad med kroppens lymfknutor, vilket betyder att sjukdomar kanske kan spridas i hela kroppen genom detta system.

Därför är den nya organkandidaten en möjlig väg för cancer att spridas.

Kan vara botemedlet mot cancer

Om det flytande organet är en hemlig genväg för cancer, innebär det att cancertumörer kan skicka metastaser genom interstitium för att invadera organ som lungor och tarmar.

Det betyder att forskarna kan ha upptäckt ett av de farligaste vapen som cancern besitter och därmed har också en ny väg att gå för att bekämpa sjukdomen.

Interstitium är dock ännu inte officiellt erkänt som ett nytt organ.

Förstå ditt viktigaste organ

Vill du veta varför du – och din hjärna – kan bli beroende av droger som nikotin, kokain och alkohol? Då ska du läsa nästa nummer av Illustrerad Vetenskap, där vi förklarar hur forskare har hittat en kontakt djupt inne i hjärncellerna som kan stänga av missbruket.

VAD ÄR ETT ORGAN?

Forskarna kallar en struktur i kroppen ett organ när två kriterier uppfylls:

• Strukturen är en sammanhängande enhet.
  • Vävnaden fyller minst en viktig funktion i kroppen.