Kunstig hud

Forskare gör konstgjord hud med naturligt hår

Genom att manipulera stamceller från möss har man lyckats skapa konstgjord hud i tre lager, som liknar verklig hud. I framtiden kan det bland annat minska behovet av djurförsök till kosmetika.

10 augusti 2016

I ett laboratorium i Japan har forskare från bland annat RIKEN-centret och universitetet i Tokyo lyckats framställa en avancerad form av konstgjord hud med hårsäckar och svettkörtlar.

Genombrottet bådar gott både för de människor som i framtiden behöver en hudtransplantation, exempelvis på grund av brännskador, och för djur.

Den konstgjorda huden kan nämligen minska behovet av djurförsök. I framtiden kan exempelvis kosmetika testas på den konstgjorda huden, och därmed kommer en massa möss, råttor och andra försöksdjur att slippa undan försöken.

Ny hud imiterar den äkta varan

Hårsäckar och svettkörtlar har i försök med möss vuxit fram i den konstgjorda huden, som har tre lager. Lagren får huden att mer likna vanlig hud än annan konstgjord hud.

|

Så här gör man konstgjord hud

Man skapade huden genom att först ta celler från tandköttet på möss.

Cellerna omvandlades sedan till stamceller som odlades och användes för att få fram fullt funktionsduglig hud i tre lager.

Den färdiga konstgjorda huden transplanterades till möss, där den på bara några dagar växte fast och skapade förbindelse med både nerver och muskler.

Redan två veckor efter transplantationen började hår att växa ut från hårsäckarna i huden.

Det finns redan flera typer av odlad hud

Huden är vårt största organ och den avgränsar kroppen och skyddar oss bland annat mot uttorkning och infektioner. Därför kan den också vara svår att ersätta.

Läs mer om varför det är viktigt att odla hud i den här artikeln: