Kejsersnit top

Barn som föds med kejsarsnitt löper större risk för övervikt

Kejsarsnitt spelar en avgörande roll när det gäller risken för övervikt hos barn. Det viser en ny stor studie av forskare från Harvard University.

16 september 2016 av Nanna Vium

Barn som föds med kejsarsnitt löper i genomsnitt 15 procent större risk att bli överviktiga jämfört med barn som föds vaginalt.

Det visar en ny stor studie från Harvard T.H Chan School of Public Health som nyligen publicerades i den vetenskapliga tidskriften JAMA Pediatrics.

Påverkar även vuxen ålder

Mer än 22 000 barn som fötts av 15 271 kvinnor deltog i studien som visar att risken för övervikt är som störst när man är barn, men att den ökade risken även kan hänga kvar långt upp i tonåren och även finnas med i vuxen ålder.

Enligt forskarna löper de försökspersoner som föddes med kejsarsnitt hela 23 procents större risk för övervikt i ålder 9-12 år, 16 procents större risk i åldern 13 till 18 och tio procents större risk i åldern 19-28 år.

Kejsarsnitt utan medicinska skäl

Märkligt nog upptäckte forskarna att risken för övervikt var än större hos barn vars mödrar hade valt kejsarsnitt utan att det fanns några dokumenterade medicinska skäl för det. Där var risken för övervikt hela 30 procent högre än hos gruppen barn som föddes vaginalt.

Samtidigt var risken för övervikt hela 64 procent större hos barn med syskon som fötts med kejsarsnitt jämfört med sina syskon (som fötts vaginalt).

Missar bakterier

Varför vet forskarna ännu inte med säkerhet, men de misstänker att barnet går miste om viktiga bakterier som finns i moderns underliv som annars skulle hamna i barnets tarm och påverka ämnesomsättningen.