Tyska forskare har avslöjat att dans fungerar som ett ungdomselixir för hjärnan.

© Shutterstock

Dans håller demens borta

Forskare har upptäckt hur du kan förhindra hjärnan från att förfalla: Dans får gamla hjärncentra att blomstra.

30 augusti 2017 av Rikke Jeppesen

Salsa, jazz och line dance. Det var vad tyska forskare ordinerade sina försökspersoner när de nyligen avslöjade att dans fungerar som ett ungdomselixir för hjärna.

I sin studie upptäckte de att områden i hjärnan som försämras med åldern blommar upp igen hos äldre människor som dansar regelbundet. Därför anser forskarna att dans kan vara ett lovande medel mot demens.

Motion stoppar tiden

Det är väl känt att motion stoppar ålderstecken som drabbar kroppens celler när vi blir äldre. Men forskarna vet ännu inte om det är bäst att springa eller kasta spjut om vi vill hålla oss unga så länge som möjligt.

Därför samlade forskare från tyska Otto Von Guericke-universitetet ihop 26 äldre personer med en genomsnittsålder på 68 år. Under de följande 18 månaderna delade man upp dem i två grupper:

En grupp som fick lära sig en ny dans varje vecka samt en grupp som fick träna uthållighet och smidighet och exempelvis cyklade och gick.

Forskare skaper botemedel med dans

Efteråt undersökte hjärncentrat hippocampus, som är viktigt för minne, inlärning och balans. Forskare vet att demenssjukdomar som Alzheimers sjukdom särskilt påverkar det området.

Hos båda försöksgrupperna växte hippocampus, men det var enbart de som hade dansat som hade betydligt bättre balans efter försöket. Två andra hjärnområden växte också hos de som dansade och därför anser forskarna att dans är lovande för kunna att motverka att hjärnan förfaller med åren.

Nu hoppas forskarna att de kan få fram en vetenskapligt dokumenterad form av motion så att de med hjälp av musik och rörelse kan förhindra att demens får fäste i hjärnan.

Testa din IQ här:

Illustrerad Vetenskap står bakom nätets förmodligen mest exakta och vetenskapligt validerade IQ-test - utvecklat på bakgrund av det allmänt erkända WAIS-III testet (Wechsler Adult Intelligence Scale III).

Det är det närmaste du kan komma en exakt mätning av ditt IQ.

>> GÖR TESTET GRATIS HÄR!