blodpropp TOPP

Din tarm kan ge dig en blodpropp i hjärtat

Ägg och kött får dina tarmbakterier att producera ett ämne som får blodet att klumpa sig mer – och då uppstår en blodpropp i hjärtat.

1 april 2016 av Mikkel Skovbo

Trimethylaminoxid. Smaka på ordet.

För bakterierna i din tarm har fått smak på att producera det organiska ämnet – känt som TMAO – som forskarna nu har kopplat till blodproppar i hjärtat och i blodkärlen.

Fler blodplättar, större blodproppsrisk

En ny studie av över 4?000 patienter, publicerad i tidskriften Cell, visar att en ökad mängd TMAO i tarmarna ökar kroppens produktion av blodplättar. Och det kan accelerera tendensen att bilda den geléaktiga hopklumpningen av blod känd som blodproppar.

”Det är anmärkningsvärt att tarmmikrober producerar ett ämne som kan förändra produktionen av blodplättar i hjärtat”, säger ledande forskningsläkare Stanley Hazen från forskningssjukhuset Cleveland Clinic i USA till ScienceDaily.

Ägg och rött kött är blodproppsbefrämjande mat

Det är bakterierna i tarmen i kombination med en viss matkonsumtion som ger upphov till problemet.

När mikroberna i din tarm bryter ned kolin och karnitin – organiska ämnen som finns i speciellt äggulor, soja och rött kött – producerar de ökade mängder av ämnet TMAO.

Tidigare forskning har redan kopplat ihop TMAO med en ökad risk för hjärtsjukdomar, men det är en nyhet att aminoxiden har direkt inverkan på produktionen av blodplättar – och därmed även på blodproppar.

Var fjärde dör av en blodpropp

Forskarna hoppas att de nya resultaten kan leda till nya behandlingsformer av blodproppar och förbättrade kostråd.

Hjärt-kärlsjukdomar är världens största mördare bland män och kvinnor och blodproppar ligger bakom vart fjärde dödsfall på jorden.

Blodpropp, åderförkalkning, slaganfall…