Kvinde i bad

Enligt flera experter räcker det att duscha en eller två gånger i veckan om man bara ser till hälsan.

Att duscha varje dag kan skada din hälsa

Att varje dag ställa sig under de varma strålarna kan kännas som en enkelbiljett till himmelskt välbefinnande. Men det finns goda skäl till att hålla igen med vatten och tvål. I längden kan du nämligen utsätta din kropp för stor fara.

11 januari 2017 av Nanna Vium

Det är få ting som slår känslan av att kliva ur ett varmt bad med violdoftande lockar och ångande rena armhålor.

Men det finns goda skäl att spara på vattnet som träffar din bara armar och ben. I varje fall om du ska lyssnat till olika forskare och hudexperter.

Ett frekvent duschande kan paradoxalt nog nämligen leda till att försvaga ditt naturliga skydd mot bakterier och infektioner.

Ökar risken för infektioner

Det förklarar bland annat Elaine Larson som är professor i epidemiologi vid Columbia University School of Nursing.

Hennes forskning visar att de produkter som många av oss använder när vi duschar inte fungerar bättre än gamla tiders tvål när det gäller att försvara kroppen mot infektioner.

Enligt Larson kan det dagliga duschandet till och med öka risken för infektioner då det riskerar att torka ut huden och skapa mikroskopiska öppningar där infektionsfrämjande bakterier kan bryta igenom.

Att duscha en gång i veckan räcker

Samma sak säger C. Brandon Mitchell, som är assisterande professor i dermatologi vid George Washington University i USA.

Han förklarar att frekvent duschande kan beröva huden på naturliga oljor och även störa hudens barriär av de bakterier som hjälper immunsystemet.

Om det bara handlade om hälsan och inte om hur fräsch man känner sig skulle det räcka med att duscha en eller två gånger i veckan, enligt Mitchell.

”Din kropp är en väloljad maskin av naturen och att duscha varje dag är inte nödvändigt”, säger han till Time.com.

Är du trött på fake news och vill ha ordning på fakta?

Få 3 nr av Illustrerad Vetenskap för 79,00. Klicka här.