Astronaut

Hur håller sig astronauter friska?

Hur håller sig astronauterna på den internationella rymdstationen, ISS, i trim? Och vad gör de om de blir sjuka?

19 augusti 2014

Kroppen försvagas utan gravitationen

ISS-astronauterna kretsar runt jorden i ett viktlöst tillstånd. När de befinner sig där i flera veckor eller månader är det en utmaning att hålla sig i trim. Kroppen är dessutom van vid att få motstånd genom gravitationen på jordens yta – utan den försvagas muskler och ben snabbt. Under bara ett halvt år i rymden försvinner upp till 15 procent av muskelmassan och tio procent av benmassan.

Motionsutrustning ombord

Därför behövs det en särskild träningsutrustning ombord. Astronauterna tränar på minst tre olika sätt: på löpband, på konditionscykel samt i en mångsidig träningsmaskin som kan användas till att bygga upp flera olika muskelgrupper. Trots att astronauterna på de långvariga uppdragen tränar två timmar varje dag kommer de fortfarande att förlora muskel- och benmassa, men inte alls lika mycket som utan träning.

När olyckan är framme

Om olyckan är framme och en astronaut skulle behöva läkarvård är åtminstone en av astronauterna ombord medicinskt utbildad och har goda kunskaper i första hjälpen. Ombord finns också många typer av mediciner, utrustning för att testa eventuella infektioner samt en defibrillator.

ISS har även ett avancerat övervakningssystem som kontrollerar luftkvaliteten och larmar om det finns giftiga gaser eller skadliga mikrober i luften ombord. Besättningen testar rutinmässigt vattenkvaliteten och om det finns bakterier på ytorna ombord.

På längre sikt kan astronauternas hälsa också påverkas av den kosmiska strålningen som kan ge något förhöjd risk att utveckla cancer och medföra skador på nervsystemet.