Är vissa kroppsdelar helt överflödiga?

Finns det några av våra kroppsdelar som vi skulle kunna vara utan?

1 september 2009

Människans kropp är på många sätt oerhört ändamålsenligt byggd. Faktum är dock att vi har åtskilliga kroppsdelar, som blivit överflödiga under evolutionen. Charles Darwin nämnde bland annat visdomständer, kroppshår och svansben, som han såg som bevis för att människans förfäder var växtätande varelser med päls och svans. Vi har dessutom rester av muskler, som är mest användbara, om man går på alla fyra och klättrar i träd. Samtidigt har modern genforskning visat att vårt DNA innehåller rester av gener, som inte längre är i funktion. Genforskningen tyder dessutom på att vi härstammar från djur med en betydligt bättre luktsinne än det vi människor har. Ett antal andra paradoxer hos kroppen, såsom mannens bröstvårtor, hänger ihop med hur fostret bildas i livmodern. De första sex veckorna utvecklas de båda könen på samma sätt. Det bildas en mall för könsorganen, som antingen utvecklas i manlig eller kvinnlig riktning. Därför har mannen en liten struktur, som motsvarar kvinnans livmoder, och kvinnan har nära äggstockarna vävnadssträngar, som är en parallell till mannens sädesledare.