kvinde der græder

Är alla tårar likadana?

Tårarna kan rinna över av olika anledningar – oavsett om det beror på starka känslor eller att man har fått något i ögat. Men det är skillnad på tårarna, beroende på om de kommer av käsnlor eller irritation i ögat.

10 augusti 2016

Alla tårar bildas i körtlar som ligger över den yttersta delen av ögat.

De flesta produceras för att skydda våra känsliga ögon mot bakterier och damm. En vanlig dag når den totala tårproduktionen upp i cirka två milliliter.

Tre olika sorters tårar

Grundtårar: Fuktar och tar bort mikroorganismer med bland annat slem, fett, salter, enzymer och antikroppar.

Reflextårar: Bildas när ögat irriteras. Sköljer exempelvis bort enzymer och antikroppar. .

Känslotårar: Utlöses av starka känslor som smärta och innehåller stresshormoner och smärtstillande ämnen.

|

En cocktail av slem, fett och salter

Tårarnas sammansättning kan dock variera.

De vanligaste typerna innehåller slem, fett, salter, bakteriedödande enzymer och antikroppar, som sprids i en skyddande hinna över ögat varje gång vi blinkar.

Andra tårar framkallas av irritation eller starka känslor som sorg och glädje, och kan också innehålla stresshormoner.

Bebisar använder tårar som vapen

En del tårar är också en del av en överlevnadsstrategi. Spädbarn använder sig till exempel av tårar, när de gråter på natten för att förhindra att deras mamma blir gravid igen.

Läs mer om bebisarnas evolutionära vapen för överlevad i den här artikeln: