ig nobel teaser

Knasig forskning hedras med fusk-Nobelpris

Vid den årliga utdelningen av Ig Nobelpriset – Nobelprisets galna släkting – tar forskarna chansen att hylla udda, annorlunda och smal forskning.

28 september 2016 av Karine Kirkebæk

För det mesta är vetenskap något man kan ta på största allvar, men Ig Nobelpriset är ett undantag. Priset är en parodi på sin berömda svenska släkting - Nobelpriset.

Syftet med Ig Nobelpriset är att hylla den forskning som till en början får oss att skratta - och därefter får oss att tänka efter.

Vinnarna belönas med inte mindre än 10 biljoner zimbawiska dollar - i princip värdelösa pengar. Det överensstämmer med den övergripande tonen i prisutdelningen; den fullkomligt dryper av ironi.

Priset i biologi

Priset i biologi gick till Charles Foster som har levt i naturen som en grävling, en utter, en hjort och en fågel vilket resulterade i boken “Being a Beast” om just det.

Han fick dela priset med engelsmannen Thomas Thwaites – även känd som getmannen. Han tillverkade speciella proteser så att kan kunde gå på alla fyra och leva som en get i Alperna. Hans korta liv på falska hovar föddes genom en önskan om att ta ledigt från livet som människa och därefter skrev han boken “GoatMan" om sina upplevelser.

Priset i ekonomi

Priset i ekonomi gick till ett gäng forskare från Nya Zeeland som har undersökt “stenars personligheter” utifrån ett försäljnings- och marknadsföringsperspektiv.

Priset i fysik

I ett samarbete över gränserna har forskare från Ungern, Spanien, Sverige och Schweiz tittat närmare på trollsländor och bromsar (en insekt som suger blod från däggdjur).

Forskarna kom fram till att bromsar minst gillar att suga blod från vita hästar och att trollsländor dras oerhört starkt till svarta gravstenar.

Priset i kemi

Den som mottog det här priset är den tyska biltillverkaren Volkswagen. Företaget får priset för att det har löst problemet med förorenande och växthusgasutsläppande bilar. De "hyllas" för att ha uppfunnit bilar som förorenar mindre när de testas.

Priset är en sarkastisk kommentar till skandalen där Volkswagen fuskade med utsläppen av NOx-partiklar från sina dieselbilar.

Priset i medicin

Tyskarna är även vinnare inom medicin. Där är det forskare från University of Luebeck som får priset för att de har kommit fram till att om det kliar på vänster arm kan du lindra klådan genom att titta i en spegel och klia på samma ställe på din högra arm.

På så sätt behöver du inte heller klia direkt i ett sår om det exempelvis är just där det kliar.

Priset i psykologi

En forskare från Vanderbilt University i Kanada och hans kollegor vann priset för deras forskning om att ljuga.

De frågade 1 000 lögnare i åldern 6 till 77 år om hur ofta ljög. Deras forskning kommer fram till att vuxna är bäst på att ljuga.

Ig Nobels fredspris

Fredspriset går till ett gäng forskare som har gjort en studie av intetsägande fickfilosofi – “pseudo-profound bullshit”.

Priset i litteratur

Litteraturpriset hamnade i år i Sverige, där biologen och flugforskaren Fredrik Sjöberg har skrivit en självbiografisk bok i tre volymer om tillfredsställelsen att samla på döda och levande flugor.

Priset i fortplantning

Foto: European Urology

Den numera avlidne egyptiske sexologen Ahmed Shafik ärades med reproduktionspriset för sin studie från 1993 där han klädde på råttor byxor i olika slags material för att se hur materialen påverkade råttornas sexlust.

Råttor i polyesterbyxor hade minst sexlust – möjligen på grund av den statiska elektriciteten som polyester kan ge upphov till.

Priset i perception

Två japanska forskare får priset i perception (uppfattningsförmåga) med deras djupgående studie om hur saker och ting ser annorlunda ut när du böjer dig framåt och ser på dem mellan dina ben.

Också läsa