Kindtand visar neandertalares vandringar

Analyser av en 40000 år gammal kindtand har avslöjat att neandertalarna var ett folk i rörelse. Tanden har hittats i en kalkstensgrotta i Grekland. Med hjälp av laserteknik har forskare vid bland annat Max-Planck-Institut für evolutionäre Anthropologie studerat de små partiklar av strontium som är avlagrade i tandens emalj. Strontium är en naturligt förekommande metall, som tandens ägare fick i sig med mat och dryck. Då strontiumisotoperna varierar beroende på vilket område neandertalaren fick sin mat från, avslöjar de var han eller hon har uppehållit sig. Laserundersökningen visade att fyndplatsen låg minst 20 kilometer från den plats där ägaren växte upp, och det tyder på att neandertalaren inte förblev bofast på samma ställe hela livet.