Snake on eggs

Hur kan foster i ägg andas?

Hur kan fågel- och kräldjursfoster som växer i ägg få syre och näring, medan de är inne i ägget?

Ett nylagt ägg från en fågel eller ett kräldjur innehåller all den energi och näring som fostret behöver under utvecklingen. Utifrån behöver fostret endast värme och syre. Värmen kan till exempel komma genom att föräldrarna lägger sig på sina ägg och ruvar dem, eller genom att äggen grävs ner.

Syret kommer från den atmosfäriska luften. Den tränger passivt in i ägget genom porer i skalet och de underliggande hinnorna. Inne i ägget tas syret primärt upp av ytan i en vävnadsstruktur, som kallas allantois. Den är rikligt försedd med små blodkärl, som står i förbindelse med fostret och är ansvariga för att syret via blodet når fram till detta. På motsvarande sätt forslas koldioxid från fostret bort via blodet och genom passiv diffusion ut ur ägget, medan andra avfallsämnen anhopas i hålrummet, som bildas av allantois.

27 liter gas till och från kalkonägg

Ett kalkonägg utväxlar till exempel 27 liter gas – syre, koldioxid och vattenånga – under loppet av sin 28 dagar långa ruvningsperiod. Det är först när djuret kommer ut ur ägget som dess andning blir aktiv, genom att muskelrörelser drar ner luft i dess lungor.

Äggets gula är ett slags matpaket, som modern har försett fostret med i ägget. Omkring hälften av gulan består av vatten, medan resten utgörs av olika former av proteiner, fetter och mineralsalter, som fostret har behov av under hela utvecklingen. Näringen tar fostret upp genom ett antal små blodkärl, som kan jämföras med en navelsträng, eftersom de utgår från fostrets blodsystem och leder ut i gulan.

Turtle with eggs

Ett ägg innehåller även äggvita, som innehåller nästan 90 procent vatten, samt en rest, som framför allt består av olika proteiner. Biologerna anser att äggvitan skyddar fostret mot bakterier, som har trängt in i ägget, eftersom många av äggvitans proteiner har antibakteriell effekt.

Mängden äggula i ett ägg varierar en del mellan olika arter, eftersom det är skillnad på hur utvecklade fostren är, när de kläcks ur äggen. Det finns till exempel fågelarter, vars ungar kan gå, simma eller dyka kort efter kläckningen, medan andra är så outvecklade att de kläcks nakna och blinda och inte är särskilt rörliga.

Ägget andas

Ett så kallat amniot ägg – ett ägg som kan andas – har antingen ett kalkhaltigt eller ett läderaktigt skal. De tre hinnorna, chorion (1), amnion (2) och allantois (3), reglerar utbytet av syre (A) och koldioxid (B) med omgivningen.

• Skalen har flera tusen porer

Äggskalet har tusentals porer, som gör det möjligt för syre att tränga in i ägget och för koldioxid att ­komma ut ur detta.