Sovende kvinde redhead

Somna på 60 sekunder med den här enkla tekniken

En god natts sömn är viktig för din hälsa och sömnlöshet är således inte bara irriterande utan även direkt skadligt för dig. Slipp stress och långa, vakna nätter med hjälp av den här enkla meditiationstekniken.

2 maj 2016 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Sömnlöshet är skadligt för hälsan men många lider dessvärre av långa vakna nätter.

Det kan finns många skäl till att man har svårt att somna; fel matvanor innan sängdags, för mycket skärmtittande eller stress.

Oavsett orsaken kan du lyckligtvis slippa sömnlösheten genom att använda "4,7,8-metoden".

Metoden är en andningsövning som förbereder kropp och hjärna på att det är dags att sova.

4, 7, 8-metoden

Innan du börjar övningen placerar du din tungspets precis där tandköttet möter framtänderna. Här ska tungan vara placerad under hela övningen.

Metoden går ut på att du andas in genom näsan i 4 sekunder.

Därefter håller du andan i 7 sekunder och till sist andas du ut genom näsan i 8 sekunder.

Detta upprepar du 4 gånger.

Därför fungerar det

4,7,8-metoden som har utvecklats av Harvardläkaren Andrew Weil – och som har testats talrika gånger – fungerar eftersom det speciella andningsmönstret flyttar fokus till din andedräkt och skickar en lämplig mängd syre till hjärnan samt sänker din puls.

De 7 sekunderna då du håller andan fyller du dina lungor med luft och låter den sprida sig till resten av kroppen.

De 8 sekunderna då du andas ut är den viktigaste delen av övningen och räkna noga tills du bemästrar tekniken här.

Genom att upprepa övningen kväll efter kväll kommer du lugnt och stilla att träna upp dig själv till att somna på kommando. Ju längre du har tränat på tekniken, desto snabbare somnar du.

God natt ...

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: